Brochure Gezichtspunten over hoogbegaafdheid

Hoewel hoogbegaafden uitzonderlijke talenten hebben, komen die niet altijd tot hun recht. Gelukkig dringt langzamerhand het besef door dat ook een hoogbegaafd kind soms hulp nodig heeft. Ook in de antroposofische wereld is hier steeds meer aandacht voor. Toch lopen hoogbegaafden nog vaak vast in het onderwijs, in de zorg en in hun werk. Volgens auteur Truus van der Kaaij komt dit omdat er nog altijd veel onwetendheid is over hoogbegaafden.

De nieuwste brochure in de serie Gezichtspunten van het Centrum Sociale Gezondheidszorg hoopt daar verandering in te brengen. Hoogbegaafdheid wordt hierin gezien als een gave die mogelijkheden biedt voor zowel de persoon zélf als voor de wereld. Die gave moet echter wel ontwikkeld worden. Dat ontwikkelen blijkt een complex opvoedings- en zelfopvoedingsvraagstuk te zijn, dat niet vanzelfsprekend goed wordt aangepakt.

In de brochure gaat Truus van der Kaaij onder meer in op de vraag wat hoogbegaafdheid eigenlijk is, of een hoogbegaafd kind wel op zijn of haar plek is in het vrijeschoolonderwijs, hoe je vanuit de antroposofie naar dit fenomeen kunt kijken en hoe je kunt omgaan met de bovengemiddelde behoefte aan levensbeschouwing die veel hoogbegaafden hebben.

De brochure Hoogbegaafdheid, gave en opgave is te bestellen via Gezichtspunten.nl. Daar vind je ook informatie over de andere brochures in deze serie.